Varumärkesidiotin måste stoppas

Företagen använder juridiken som nyttiga idioter för att tillskansa sig kontroll över våra tankar.

Jag tar i för effektens skull, men jag har den åsikten att vi har ett problem med hur juridiken ser på och stödjer storföretagens vilja att kontrollera de bilder och ord vi har runt om oss.

Ett nu årsgammalt exempel är DC Comics vilja att stoppa fotbollsklubben Valencia från att använda en fladdermus, för att deras logga påminner om Batman. Batman skapades 1939, Valencias fotbollsklubb 1919, och de har hämtat sin fladdermus från staden Valencias vapensköld, som är betydligt äldre.

Vi har andra närliggande exempel, som att ingen får använda ordet Absolute, för att ett alkoholföretag använder det ordet och exemplen kan mångfaldigas.

Här skulle jag vilja se en juridik som har betydligt större självständighet gentemot marknadsförarna och har modet att säga att det är olovligt att ens hota med rättsliga processer.

Valencia FC har för övrigt kvar sin fladdermus och ingen har hittills gått på deras matcher av misstag istället för att se en ny Batman-film.