Att sociala medier sprider sig som en löpeld kan få ha undgått. Men att heraldiska föreningar hakat på är kanske mer oväntat.
Ändå finns vi där och skälet är enkelt. Vår kontakt med medlemmar och andra intresserade har exploderat sedan Internet kom, och med sociala medier som Facebook, Pinterest och Twitter når vi nu ännu fler.
Svenska Heraldiska Föreningen (SHF) och Societas Heraldica Scandinavica (SHS) har båda var sin sida på Facebook. Gå gärna med.
Dessutom finns vissa lokalavdelningar till SHS också med. På dessa sidor kan man se bilder och snabb information om vad vi gör i föreningen.
Twitter för snabbheten
SHF har också ett twitterkonto (@heraldik_se) som för tillfället hålls igång av Claus Berntsen och Jesper Wasling. Här tipsar vi om heraldik på 140 tecken. Några djupare inlägg blir det inte. Syftet är snarare att visa att vi finns och att skapa kontakt med historiker och andra som kanske har ett intresse av vår verksamhet.
Vad vinner vi?
En berättigad fråga. Vad gör vi för nytta här?
Är det inte bortkastad tid som kunde användas till något annat?
Faktum är att nästan all vår kontakt med medlemmar sker via nätet. På senare år har hemsidan bidragit med färre kontakter medan de sociala medierna bidragit med fler. Jämför vi med hur det var på 90-talet är korrespondensen kanske tio gånger så stor. Går vi tillbaka till 1980 så fick sekreteraren in ungefär lika många brev per år som dagens sekreterare får per vecka.
Därför fortsätter vi att satsa på internet.